27-09-10

thema 3: Max en de toverstenen

 Volgende week werken we met de school rond het  prentenboek ‘max en de toverstenen’

vertaling_061_l.jpg

 

 

Korte beschrijving

Op een rotseiland midden in de zee woont Max met zijn vrienden. Op een dag vindt Max een prachtige flonkerende steen die licht en warmte geeft. Dit is een kostbaar bezit op een eiland waar de winters koud en vochtig zijn! Alle muizen willen wel graag zo een steen! Balthazar, de oude muis, waarschuwt dat ze ook iets moeten terug geven aan het eiland.

 

De kleuters kunnen zelf het verloop van het verhaal kiezen: in een goede of slechte afloop. In de versie met de goede afloop geven alle muizen een andere steen in de plaats van de toversteen om de natuur op het eiland in evenwicht te houden. In de versie met de slechte afloop raken de rotsmuizen bezeten van de toverstenen. Ze graven er zoveel op dat de berg uitgehold raakt en uiteindelijk instort. Alleen Max en Balthazar overleven de ramp.

 

 


Mag ik vragen dat de kleuters een steen meebrengen (redelijk groot en beschilderbaar), dit zal hun toversteen worden. Indien u nog materialen hebt rond muizen en stenen (knuffels, spelletjes, prentenboeken, … ) is dit ook steeds welkom in ons klasje!

groeten
Juf Hanne en Max

Max.png

  

 

23:23 Gepost door Hanne Blomme | Permalink | Commentaren (0) | Tags: voer sleutelwoorden in |  Facebook |

themabrief

Beste ouders,                                                                                                           

 
De voorbije twee weken werkten we in de klas rond het BP (belangstellingspunt) “de  baby.”

Deze week hebben de kleuters zich volledig bewezen als echte baby’tjes, mama's en papa's.
Wat hebben ze gedaan:

 
 

Beeldopvoeding:

-       Experimenteren met verf en hun eigen fopspeen

-       Een wiegje stempelen

-       Een cadeau maken voor Yana haar zus

Muzikale opvoeding

-       We hebben een liedje geleerd ‘wat zegt de baby’

-       Experimenteren met allerlei muziekinstrumenten

Taalopvoeding

-       Luisterden naar verhaaltjes

-       Kringgesprek over onze eigen babyfoto en ons geboortekaartje

-       Poppenkast: Dribbel zorgt voor de baby

Huishoudelijke activiteit

-       We hebben fruitpap gemaakt en nadien mochten we er van smullen

De nieuwe hoeken in de klas

-       Het inrichten van de  babykamer en de verzorgingshoekje

 -       Er was een experimenteerhoek in de klas met allerlei babyspulletjes

Godsdienstige ontwikkeling

-       De kleuters mochten vertellen tegen meneertje vriendschap

-       Zorgen voor onze eigen baby

Didactiek

-       We zijn in de rol van mama gekropen (dikke buik, baby wassen, verzorgen, aankleden, eten geven)

-       we kropen natuurlijk ook in de rol van de baby’s (we maakten ons klein en we spraken babytaal)

Wiskundige opvoeding

-       babyspeelgoed sorteren volgens kleur

Wereldoriëntatie

-       Een leuke babyweek met als afsluiter het bezoekje van Yana haar pas geboren zusje!

 

 

 

liefs,
Juf Hanne                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                
   

 

23:18 Gepost door Hanne Blomme | Permalink | Commentaren (0) | Tags: voer sleutelwoorden in |  Facebook |

Enkele sfeerbeelden thema "de baby'

Het thema werd afgesloten met een super leuk bezoek.

De mama van Yana kwam samen met flinke zus Yente naar de rupsenklas.

De kleuters van de kabouterklas waren ook welkom om een kijkje te nemen.

SL371778.JPG

Kijk eens hoe fier Yana is op haar zus Lachen

SL371779.JPG

SL371780.JPG

 

Op het einde mochten de kleuters het cadeau geven, die ze samen gemaakt hadden!

SL371762.JPG

22:56 Gepost door Hanne Blomme | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende